head


En tværkirkelig forening / A cross-church association
(Tidligere / Previous: Full Gospel Business Mens Fellowship International in Denmark)
(Tidligere / Previous: www.fgbmfi.dk )

Vi overholder EU's persondatalovgivning / We comply with EU personal data law
KLIK HER for yderlige oplysninger (Link to information - Only in Danish)


Full Gospel Business's Facebookside KLIK HER

Forside
Forside Møder og
arrangementer
Opdateret 
d. 20.04. 2024
Hvem vi er
og links
Opdateret 
29.04. 2021
Lands-
og afd.'s
ledelser

pr. .Sept. 2020
Kvindelige
medlemmer

Opdateret
08.09. 2017
Vidnesbyrd 
Opdateret
21.01. 2024
Ny udgave
Børge & Gerda


Vidnesbyrd
på videoer
Opdateret
16.03. 2024

Video med 
Michael Garnfeldt:
Hvordan man realiserer visioner fra Gud
Vidnes-
byrd-
bladet
"Voice
"
Vidnes-
byrd

DVD salg
Opdateret
29.09. 2018
"Nødråbet"
Et poetisk
digt 
Støt os
evt. også med
skattefradrag
Befri
fanger
Regnskaber
Nyhedsbreve
Referater

Opdateret
01.01. 2024
Vor vision
og formål
Et personligt
møde med
Jesus
Kristne
forretninger

Opdateret
29.07. 2020
Bøger og
matrialer
Opdateret
29.01. 2024
Ny bog
Tilbage
fra døden
Opdateret
20.10. 2018
Dom og
frelse
Massakren
i Armenien
Opdateret 
08.05. 2015
Who
we are

Tjek denne side, der henvender sig til evangelister.
Evangeliser Nu Danmark
En arbejdsgruppe under Full Gospel Business i Danmark

VIDNESBYRD FRA VOICE-BLADET

På dansk
Børge Laustsen
Mirakel reddede vores familie
På norsk
Børge Laustsen
Vår familie blev reddet av et mirakel
På svenska
Börge Laustsen
Mirakel räddade 
vår
familje
In English
Boerge Laustsen
Miracle saved
our familie
Oluf Borremark
 Fra storbyens slum til et liv
 i frihed
Phil Cooke
Indflydelse i Hollywood
Bjarne Kjær
Kaldet blev til
sidst fulgt
Vejen til et nyt liv
Per Kauczki
fra sangduen
Lis og Per
Freddy Hansen
Dyre lærepenge
 
Sigvard Wallenberg
Stifteren af Skandinavisk
Børnemission

’Indflydelse’
i Hollywood


til at fortælle om Kongeriget

Phil Cooke

Phil ’indrammer’ et billede under
en af sine optagelser i Israel

Phil Cooke har i mange år stået i spidsen for at producere og instrurere.
Dette vidnesbyrd findes i vores vidnesbyrdblad "Voice"
nummer 063 = år 2006, nr. 3.
KLIK HER for at se, hvordan du bestiller det.

Phil Cooke er grundlægger og administrerende direktør i Phil Cooke Pictures, inc., der ligger i Burbank, Californien. Phil er en succesfuld producer og instruktør, han fungerer også som konsulent for store kirker, kristne organisationer og tv netværk hvor han hjælper med at benytte medierne effektivt. Han er nok den eneste producer i Hollywood, der har en Ph.D. (doktorgrad) i teologi, og derfor har et helt unikt perspektiv på den rolle, som underholdning har i vore liv, og på hvordan nutidens kirke kan bringe et budskab om håb til en kultur, der desperat har brug for det. ”Hvordan kan du være kristen i Hollywood?” Det er et spørgsmål, der stadig bliver stillet af velmenende troende, og jeg bliver ofte kontaktet til konferencer og workshops, og bedt om at fortælle hvordan jeg havnede i underholdningsindustrien. Jeg er vokset op som ”præstens søn” og forstod derfor tidligt styrken i god forkyndelse, samtidig med at jeg kendte til vigtigheden af at kommunikere evangeliet effektivt - men jeg havde ikke den mindste lyst til selv at prædike. I gymnasiet lånte mine venner og jeg min fars Super 8 film kamera og lavede små film, og da jeg kom på universitetet opdagede jeg, at jeg rent faktisk kunne tage film- og tv-kurser og allerede efter den første dag med timer, var jeg grebet. Eftersom jeg er opvokset i en kirke, blev mine forældre overraskede da jeg valgte at mit hovedfag skulle være film og tv, men jeg er nødt til at sige, at de altid var meget støttende. Min familie stammer fra en lang række af fattige mølleriarbejdere i North Carolina, og min far - Bill Cooke - var den første til at bryde denne tradition. Han blev marineinfanterist under Anden Verdenskrig, og han var en af de første der nåede strandene under nogle af de blodigste slag i Stillehavet. Den oplevelse ændrede hans liv, og da han kom hjem indskrev hans sig på universitetet og blev med tiden præst. Fordi han selv havde brudt mønstret fra sine forfædre, tror jeg han var ekstra støttende, da jeg gjorde det samme. Han forkynder evangeliet gennem prædikener, og jeg gør det gennem medierne - samme budskab, men et andet medie Da jeg som barn i 1950’erne og 60’erne voksede op i Sydstaterne, fastsatte kirken landets moralske klima. Selv folk, som aldrig gik i kirke, respekterede troende folk og forstod vigtigheden af de kristne principper og moral. Men i dag, i en kultur hvor stadig færre går i kirke, bliver det moralske klima fastsat af film og tv i den bedste sendetid. For nylig læste jeg, at når en typisk teenager bliver 18, har han eller hun set mere end 100.000 ølreklamer, og tro mig, det har sin indflydelse. Virkeligheden er den, at tv-programmer og biografer er ’kirke’ for denne generation - desværre er det her, de unge lærer moral og adfærdskodeks. Det er derfor jeg tror, at hvis kristne ikke har nogen indflydelse i medierne, så vi mister denne generation.

Men til trods for det store behov, er de fleste film og tv-programmer, der er produceret af kristne, af ringe kvalitet og tjener derfor ikke særlig mange penge ved billetlugerne. Det er fordi, budskabet er det  vigtigste for de fleste kristne, og vi har glemt styrken i en fantastisk historie.  Det er interessant, at når du studerer Kristi liv, finder du, at næsten alt han gjorde var at fortælle historier. Han gav ikke nogen teologiske forelæsninger, lærte doktriner eller prædikede særlig meget. Han fortalte bare historier - historier, der forandrede menneskers liv. En stor filmproducent sagde en gang, at fakta går lige i hovedet, mens historier går lige i hjertet. Historier er det stærkeste værktøj på jorden, og godt skrevne historier har ændret hjerter og endda landes skæbner. De fleste kristne filmproducenter bruger det meste af deres tid på at presse et kristent budskab ind i filmen, og de glemmer det allervigtigste - at fortælle en fantastisk historie. Nogle kristne har det svært med den fremstilling, men faktum er, at uanset hvor indholdsrigt dit budskab er, så har du fejlet, hvis ingen ser lang nok tid til enten at se eller høre det. Det er derfor jeg siger til prædikanter, lærere, tekstforfattere, kunstnere og filmproducenter - fortæl en fantastisk historie først - en historie der er overbevisende og stærk. Jeg tror det var gamle tiders filmmogul, Samuel Goldwyn, der sagde: Hvis du vil sende et budskab, så ring til Western Union (telegrafselskab).” Film handler ikke om at sende budskaber, de handler om at fortælle fantastiske historier. Jesus forstod kraften af en historie, og det er noget vi er nødt til at blive mindet om i dag. Kristne i andre lande, har ofte en meget bedre forståelse for styrken i historiefortælling. Jeg har produceret programmer i over 40 lande, men jeg har også oplært og trænet deres kristne og professionelle mediefolk. Jeg har undervist på medie konferencer og klasser så langt væk som i Central Amerika, Storbritannien, Afrika og Rusland, og jeg ser Helligånden have en afgørende indvirkning. Helligånden spiller en nøglerolle i mit firma, og vi ser regelmæssigt mirakuløse ting ske. De fleste folk ved, at Hollywood er fuld af uhæmmet egoisme og stolthed, og vi ser hele tiden kendisser, der er overbevist om at universet drejer sig om dem. Men jeg tror, at Gud gør sit ypperste for at sikre, at den tankegang ikke får fodfæste i vort team. Eftersom vi arbejder med adskillige kristne kirker og organisationer, er vores profit margin meget lille, især fordi vi kun forlanger at vore klienter betaler en meget lille del af hvad vore modparter i den ikke-religiøse verden forlanger. Faktisk virker det altid som om, at vi er på vej i mere gæld eller maksimerer vores kreditbevilling. Men på en eller anden måde, sørger Gud for at vi får pengene lige til tiden, måned efter måned. For et par måneder siden ringede min bogholder til mig og sagde at vi havde desperat brug for 25.000$ inden for 24 timer. Og gæt hvad der skete? Vi modtog den næste dag en check på eksakt det beløb. Vi har set Gud arbejde sådan om og om igen, og jeg tror, Han gør det bare for at minde os om, at det ikke er vore ideer og strategier, men Hans nåde, der bliver ved med at føre os fremad. Så du kan se, at vi ikke måler vores ’succes’ på økonomiske resultater (eftersom Gud godt kan lide at holde os på  kanten), men nærmere på ’indflydelse'. Medierne handler i virkeligheden kun om indflydelse, og hvis vi kan lave programmer, der lader Kongeriget påvirke tusindvis af mennesker, så føler vi, at vi gør lige præcis det Gud ønsker vi skal gøre. F.eks. fik jeg for nogle år siden mulighed for at producere en særudgave af et tv-program, der resulterede i en million telefonopkald fra folk over hele jorden, som søgte frelse. I forhold til den fænomenale respons, er dette program det mest succesfulde kristne tv-program, der nogensinde er produceret, og det er sådan noget vi stiler efter - at skabe overbevisende programmer, der påvirker kulturen med et håbets budskab.









Phil Cooke instruerer en musikvideo med Kathie Lee Gifford





Traditionelle missionærer påvirker hundreder og nogle gange tusinder gennem hele deres liv, men en kristen medie fagmand kan påvirke millioner med et eneste program. Sidste år underviste jeg omkring 20 unge kristne mediestuderende i Costa Rica, og i dag er alle 20 fuldtidsbeskæftiget i de ikkereligiøse medier i det land. Det er forunderligt at se de forskellige perspektiver, de alle har på at bruge mediet for Kristus. For fire år siden underviste jeg en klasse tv-studerende i Rusland, og de var virkelig sultne; nogle havde rejst med tog i tre dage bare for at være med i klassen. Da undervisningen var forbi tog en af de studerende tilbage til sin hjemby for at producere et kristent program, men hans eneste mulighed for at få programmet sendt, var på en voksen sex-kanal. Til alles overraskelse sendte han programmet, og nu er der hver uge et kristent program på denne voksne sex-kanal i en storby i Rusland. De fleste kristne producere i Amerika ville aldrig have været så modige, men jeg kan ikke forestille mig et publikum, der har mere brug for et religiøst program, end de, der er bundet af pornografi! Ved afslutningen af mange af de workshops og konferencer jeg taler til, bliver jeg ofte spurgt ”Hvad kan jeg gøre for at hjælpe dig og andre kristne, der arbejder i Hollywood i dag?” Mit svar er altid det samme. Først og fremmest kan I bede. Begynd at tænke på Hollywood som en af de vigtigste missionsmarker i verden, og opfordrer din kirke til at begynde at bede for kristne i underholdningsindustrien. Projekterne som Hollywood producerer, har indflydelsepå millioner over hele verden, og vi er nødt til at bede for at Gud vil åbne døre med muligheder for at kristne kan få større indflydelse på det område. De fleste ved ikke, at de første offentlige bygninger, der blev åbnet til brug efter vi befriede Afghanistan fra Taliban-styret, ikke var hospitaler, skoler eller religiøse institutioner - det var biografer, der viste amerikanske film.Det kan godt være at lande som Irak hader os, men de elsker vore film og tv-programmer. I dag er der flere tusind kristne, der arbejder på filmoptagelser, i filmselskaber, kontorer, reklamebureauer og andre steder i Hollywoods front linier, og de arbejder ofte i et vanskeligt miljø præget af kritik og til tider fjendtlighed. De gør en forskel og vi er nødt til at bede for dem. For det andet er vi som forretningsmænd nødt til at støtte kristne medieprojekter, fordi vores største udfordring ganske enkelt er finansiering. Der er kristne tekstforfattere, instruktører og producere, der arbejder hårdt for at udvikle mainstream film- og tvprojekter, der reflekterer kristne værdier, og disse har brug for støtte. Lige nu er jeg i gang med at starte et ’udviklingsfirma,’ der skal finde stærke historier, og dernæst ansætte talentfulde tekstforfattere til at udvikle disse historier til fremragende film. Det bliver et projekt til mange millioner (dollars), men når du overvejer den indflydelse, en eneste succesfuld film eller tv-program kan have, er vi nødt til at tage skridt i tro og få visionen til at udfolde sig. Hvis vi kunne få erfarne mænd og kvinder til bordet, som har en vision om at investere i denne type projekter, ville vi begynde at se en dramatisk forskel i de spirituelle og moralske værdier, som Hollywood udsender. Phil Cooke har en B.A. (Bachelor of Arts) i kommunikation fra Oral Roberts University i 1976, en M.A. (Master of Arts - kandidatgrad) i journalistik fra University of Oklahoma i 1986 og en Ph.D (Doktorgrad) fra Trinity College and Seminary i 2002. Udvalgte Phil Cooke medie-projekter, som repræsenterer milepæle i religiøse og inspirerende præsentationer, er blevet placeret i de prestigefyldte arkiver hos the History of Broadcasting ved NewhouseSchool of Communication på Suracuse University.